سردمزاجی زنان ؛ هرآنچه لازم است درباره بی میلی جنسی بدانید

سردمزاجی جنسی زنان چیست؟

سلامت جنسی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر پایداری زندگی زناشویی است و می توان آن از مهم ترین عوامل تعیین کننده شادکامی زوجین دانست. مقاربت جنسی، نوعی تجربه فزیکی و روانی است که با ایجاد ارتباط دوجانبه دلپذیر به رهایی از استرس عاطفی و جسمی کمک می کند. هرگونه اختلال و کمبود در این رابطه می تواند منجر به اختلافات عمیق و مداوم در زندگی زوجین شود. یکی از رایج ترین اختلالات در این زمینه بی میلی جنسی و سردمزاجی زنان است که باعث ایجاد حس ناخوشایند در طرفین شده و می تواند زندگی مشترک فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

سردمزاجی یا بی میلی جنسی چیست ؟

سردمزاجی نوعی بی میلی جنسی در زنان است که شامل ناتوانی در برانگیختگی یا ارگاسم و عدم لذت بردن از رابطه جنسی می شود . این اختلال ممکن است در اثر عوامل جسمی یا روانی ایجاد شود و به هر نوع مشکلی اشاره می کند که از لذت بردن زن در حین مقاربت جنسی جلوگیری می کند.

علائم بی میلی جنسی در زنان

• فقدان علاقه و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی
  • اختلال در برانگیختگی جنسی
  • اختلال در ارگاسم
  • تجربه درد در هنگام مقاربت جنسی

میزان شیوع سردمزاجی زنان

میزان شیوع سردمزاجی جنسی در زنان

بی میلی جنسی حدود 30 تا 40 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش سن احتمال ابتلا بیشتر می شود. شایع ترین علامت رایج که توسط بیماران گزارش شده است فقدان میل جنسی است که ممکن است بطور موقت یا دائمی بروز کند.

علل ایجاد سردمزاجی زنان

یکی از دغدغه های اصلی خانم ها این است که چه چیزی باعث بی میلی جنسی در زنان می شود. در پاسخ به این سوال گفته می شود عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که برخی از آنن ها عبارتند از:

برخی از تحقیقات نقش اختلالات عروقی در سردمزاجی زنان را مطرح می کنند. اندام های جنسی برای تحریک شدن نیاز به افزایش فشار خون دارند، بنابراین در صورتی که جریان خون به بخش هایی از دستگاه تناسلی زنان کاهش یابد ممکن است زنان دچار بی میلی جنسی شوند.

برخی از داروها می توانند عملکرد جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال داروهای ضدافسردگی از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین ( SSRI ) توانایی شما را در رسیدن به ارگاسم کاهش می دهند و با عوارض جانبی جنسی همراه هستند. علاوه بر این، درمان هایی مثل شیمی درمانی ، پرتودرمانی و سایر روش های درمانی سرطان با ایجاد اختلالات هورمونی می تواند باعث سردمزاجی زنان شوند.

در برخی موارد بیماری های مرتبط با اندام های تناسلی زنان در ایجاد اختلالات جنسی نقش دارند. آندومتریوز ، کیست تخمدان ، فیبروم رحم ، واژینیت و التهاب واژن از جمله عواملی هستند که با ایجاد درد در حین مقاربت می توانند باعث ایجاد سردمزاجی زنان شوند. بعلاوه، وضعیتی به نام واژینیسموس که باعث اسپاسم عضلانی واژن می شود نیز با ایجاد درد و ناراحتی در حین آمیزش در ایجاد این اختلال نقش دارد.

عدم تعادل هورمونی که باعث ایجاد آتروفی و خشکی واژن می شود می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی شود. عواملی همچون کاهش استروژن ، یائسگی ، جراحی و بارداری نیز با تاثیر بر سطح ترشح هورمون ها در ایجاد این اختلال نقش دارند.

در برخی مواقع علت سردمزاجی زنان ناشی از وجود یک بیماری اولیه است. بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید ، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری های قلبی ، توانایی شما را در لذت بردن از رابطه جنسی تحت تاثیر قرار می دهد. اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف الکل نیز ممکن است از تجربه جنسی سالم جلوگیری کند.

یکی از شایع ترین علائم افسردگی، فقدان علاقه به فعالیت هایی است که قبلا از انجام آن ها لذت می بردید. افسردگی با علائمی همچون عزت نفس پایین ، احساس ناامیدی و اختلل در عملکرد جنسی در ایجاد بی میلی و سردمزاجی زنان نقش مهمی را ایفا می کند.

استرس از طریق افزایش ترشح هرمون کورتیزول میل جنسی را کاهش می دهد.

در صورت تجربه ترومای جنسی یا جسمی در گذشته و به دنبال آن ، احساس ترس و اضطراب ممکن است فرد در مدیریت احساسات مرتبط با رابطه جنسی با همسر خود دچار مشکل شود. ترومای جنسی یکی از جدی ترین مسائلی است که زندگی مشترک را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و برای درمان حتما باید به روانشناس مراجعه کنید.

در برخی مواقع ممکن است بی میلی ناشی از وجود نارضایتی از شریک جنسی و عملکرد ایشان باشد. سایر مشکلات مرتبط با زندگی مشترک نیز در این امر دخیل هستند.

روش های تشخیصی متفاوتی برای پیدا کردن زمینه و علت بی میلی جنسی در زنان وجود دارد که رایج ترین آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

شرح حال پزشکی و گرفتن تاریخچه بیماری

تشخیص سردمزاجی جنسی در زنان

تشخیص سردمزاجی زنان با روش های مختلفی انجام می شود. در مراحل ابتدایی پزشک با گرفتن شرح حل کامل و ارزیابی تاریخچه سلامتی و بیماری شما را مورد بررسی قرار می دهد. جراحی های قبلی مانند هیسترکتومی یا اوفورکتومی در ایجاد بی میلی جنسی دخیل هستند از این رو پزشک با پرسش از شما درباره سابقه بیماری ها و جراحی ها ارزیابی را شروع می کند.

معاینه فیزیکی

در قدم بعدی با معاینه فیزیکی برای رد بیماری های مرتبط با زنان و زایمان اقدام می کند. در این مرحله ممکن است از تست پاپ اسمیر و معاینه لگن برای تشخیص بیماری های احتمالی مرتبط استفاده شود. علاوه بر این ، پزشک داروهای مصرفی شما را بررسی می کند تا علت بی میلی در نتیجه عوارض جانبی داروها بررسی کند.

آزمایش ها

یکی از روش های تشخیص سردمزاجی زنان ، انجام آزمایش های مرتبط با تصویر برداری از ارگان های جنسی است. این نوع آزمایش ها برای بررسی وجود کیست ، تومور و رشد سلول های غیر طبیعی در رحم و واژن است. آزمایش خون برای بررسی تشخیص عدم تعادل هورمونی کمک کننده است. در برخی موارد نیز برای تشخیص عفونت ممکن است نیاز به نمونه برداری از دهانه رحم و واژن باشد.

علاوه بر موارد گفته شده ممکن است پزشک برای بررسی علل روانی اقدام کند. در این مرحله لازم است در مورد چالش های جنسی که با آن مواجه هستید صادقانه با پزشک صحبت کنید. از حرف زدن درباره مشکلات و نگرانی ها نترسید و اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهید و در تشخیص درست و درمان این بیماری به پزشک خود کمک کنید. گاهی اوقات ممکن است پزشک توصیه کند تا شما با یک متخصص سلامت روان یا روانشناس صحبت کنید تا در صورت وجود علل روانی برای درمان اقدام کنید.

درمان

یکی از اهداف اصلی تشخیص علت سردمزاجی زنان به دلیل انتخاب گزینه درمانی مناسب برای درمان آن است. درمان بسته به علت ایجاد اختلال متفاوت خواهد بود، از این رو گام اول برای درمان این بیماری تشخیص درست علت است. علل روانی و فیزیکی درمان های مختلفی را در پیش دارند.

پس از تشخیص درست علت سردمزاجی زنان می توانید برای درمان اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات جامع از روش های درمانی مقاله “ راهنمای جامع درمان سردمزاجی زنان ” را مطاله فرمایید.