درمان ترک های پوستی بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

ترک های پوستی بارداری (استریاهای بارداری)

ترک های پوستی بارداری و یا استریای بارداری در اثر کشیدگی پوست روی شکم ، ران ها ، بازوها و باسن به صورت خطوط صورتی یا قهوه ای پدیدار می شوند. پوست کشیده می شود تا جایی برای رشد جنین باز کنند و موثرترین عوامل ایجاد کننده آنها هورمون ها و وراثت است.روش های درمانی بسیاری وجود دارند که بسیاری از آنها بعد از زایمان ممکن هستند.90 درصد زنان در طول بارداری این علائم را تجربه می کنند.

اگر کنجکاو هستید بدانید برای درمان ترک های پوستی بارداری چه باید کرد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نکات کاملی درباره ترک های پوستی در بارداری، علت ایجاد و پیشگیری از آن بدانید.

استریاهای بارداری چیست؟

ترک های پوستی بارداری که به آن استریا نیز گفته می شود نتیجه کشش پوست در دوران بارداری است. هنگامی که در دوران بارداری پوست کشیده می شود، تغییراتی در لایه های عمیق پوست ایجاد می شود. هنگامی که کشش برای اولین بار در ناحیه‌ای از پوست ایجاد می شود، رگ های خونی بیشتر و کمی التهاب در آن ناحیه به وجود می آیند. کشیده شدن بیش از حد پوست باعث تغییر رنگ و ترک خوردن ظاهر آن می شود.

تحقیقات نشان می دهد که حدود 9 نفر از هر 10 زن در دوران بارداری دچار ترک های پوستی می شوند. درمان استریاهای بارداری ضروری نیست، زیرا این خطوط خطری برای مادر و جنین ندارند. اما اگر از نظر زیبایی برای شما وجود این خطوط ناخوشانید است می توانید نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام کنید.

خطوط بارداری یا استریا چه نشانه های دارد؟

ترک های پوستی بارداری بیشتر در ناحیه شکم ایجاد می شوند اما ممکن است روی باسن، سینه ها، ران ها و بازوها ظاهر شوند. هنگامی که برای اولین بار پوست کشیده می شود، علائم کشش به صورت خطوط صورتی کم رنگ یا قرمز، بنفش، قرمز مایل به قهوه ای یا قهوه ای و نوار مانند دیده می شود. اگر پوست بیشتر کشیده شود فرد احساس خارش می کند.

خطوط بارداری به تدریج بزرگ شده و قرمز مایل به ارغوانی، اغلب به صورت چین و چروک دیده می شوند. در نهایت، استریاها پس از زایمان سفید یا روشن و کمی صاف تر می شوند. ترک های پوستی ممکن است 1-10 میلی متر عرض و چندین سانتی متر طول داشته باشند.

برای اطلاع از مقدار مجاز اضافه وزن در دوران بارداری کلیک کنید.

علت ایجاد ترک پوستی

تعادل بین فیبرهای الاستین و کلاژن در بافت همبند معمولا ثبات پوست را حفظ می کند. اگر کشش مداوم و تدریجی باشد، کلاژن موجود در پوست زمانی برای بازسازی نخواهد داشت. در دوران بارداری پوست در ناحیه شکم سریعتر و شدیدتر از حد معمول کشیده می شود. اگر پوست خیلی سریع کشیده شود، عدم تعادل در بافت همبند رخ می دهد.

این کشیدگی باعث پارگی الیاف الاستیک لایه زیرین پوست می شود و در نتیجه نوعی زخم ایجاد می شود که به آن ترک های پوستی بارداری گفته می شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بهبود الیاف کلاژن پاره شده را سخت تر می کند، که درمان استریاهای بارداری را سخت تر می کند.

عوامل افزایش دهنده ترک پوستی

ترک های پوستی اغلب روی شکم و بدن فرد باردار ظاهر شود، زیرا پوست کشیده می شود تا جایی برای جنین در حال رشد شما ایجاد کند. برخلاف تصور رایج، این ترک ها معمولا نتیجه افزایش وزن طبیعی بارداری نیستند، بلکه بیشتر در نتیجه کشیدگی پوست در حین تغییر سطح هورمون ها هستند. البته افزایش وزن نیز می تواند باعث کشیدگی پوست شود، اما حتی کسانی که در دوران بارداری افزایش وزن چندانی هم ندارند ممکن است استریاهای بارداری را تجربه کنند.

علائم کشش در بارداری معمولا در سه ماهه دوم یا سوم، زمانی که جنین بیشترین رشد را دارد، رخ می دهد. بیشتر در افرادی که جوان تر هستند و جنین بزرگی دارند دیده می شوند.

افرادی که اضافه وزن دارند یا بیش از حد چاق هستند و اعضای خانواده آنها در دوران بارداری دچار ترک های پوستی شده‌اند بیشتر ترک های پوستی را تجربه می کنند.

موثرترین عوامل در ایجاد ترک های پوستی

موثرترین عوامل در ایجاد ترک های پوستی بارداری

دو عامل اصلی که در ایجاد استریاهای بارداری موثرند عبارتند از:

  • هورمون‌ها

تغییر در سطح هورمون در دوران بارداری به ایجاد ترک های پوستی کمک می کند. در دوران بارداری، غدد فوق کلیوی هورمون کورتیزول را تولید می کنند. همانطور که سطح کورتیزول به طور طبیعی افزایش می یابد، خاصیت الاستیکی در پوست ضعیف می شود و با کشیده شدن پوست، علائم ترک های پوستی بارداری ایجاد می شود.

  • وراثت

ژنتیک نیز یکی از عواملی است که در ایجاد ترک های پوستی در بارداری تاثیرگذار است. اگر ترک های پوستی قبل از بارداری را داشته باشید، به احتمال زیاد در دوران بارداری این رگه های قرمز، بنفش، صورتی یا قهوه ای خواهید داشت.

برای اطلاع از بارداری دوقلویی کلیک کنید.

روش های درمان ترک پوستی

روش های مختلفی برای درمان ترک های پوستی وجود دارد. بسته به شدت استریا، حساسیت فرد و هزینه درمانی روش های مختلفی برای درمان استریاهای بارداری وجود دارد.

اکثر ترک ها به طور کامل از بین نمی روند، اما استفاده از روغن های گیاهی خاص می تواند به کاهش ظاهر ترک ها کمک کند. اگر روغن های گیاهی باعث تحریک پوست شوند باید به دنبال روش دیگری برای درمان ترک های پوستی بارداری خود باشید.

روش دیگری که برای درمان ترک های پوستی بارداری توصیه می شود، لیزر درمانی است. در این روش از طول موج های خاص نور برای کاهش علائم پارگی پوست استفاده می کنند که در زیر به چند مورد از درمان ترک های پوستی بارداری رایج با لیزرها اشاره می کنیم:

1. میکرونیدلینگ

درمان ترک های پوستی بارداری با روش میکرونیدلینگ ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما برای کاهش علائم بسیار موثر است. این کار با استفاده از یک هندپیس نوسانی از سوزن های میکروسکوپی که سوراخ های کوچکی را در پوست ایجاد می کند، کار می کند. در این روش از درمان ترک های پوستی بارداری، آسیب جزئی به پوست وارد می شود. بدن فرد با تولید کلاژن جدید و سالم باعث ترمیم این ناحیه می شود.

2. درمان لیزر رنگ پالس

برای درمان ترک های پوستی بارداری که به رنگ قرمز و بنفش هستند، لیزرهای رنگی پالسی گزینه مناسبی هستند. لیزر انرژی ساطع می کند که توسط خون جذب می شود. رگ های زیر ترک فرو می ریزند و باعث محو شدن و حتی ناپدید شدن رنگ قرمز و بنفش می شوند. از آنجایی که لیزرها انتخابی هستند و مناطق خاصی را هدف قرار می دهند، آسیبی به بخش های دیگر پوست نمی زنند.

3. درمان با لیزر فرکشنال

درمان ترک های پوستی بارداری با لیزرهای فرکشنال برای ترک هایی به رنگ سفید یا نقره ای هستند، بسیار موثر است. این کار با استفاده از پرتوهای لیزر میکروسکوپی انجام می شود. پوست اطراف را دست نخورده می گذارند، به داخل ترک نفوذ می کنند. سپس این سلول های جدید کلاژن تولید می کنند. با تولید کلاژن ترک ها صاف می شوند.

نکته مهمی که در باید در درمان ترک های پوستی بارداری توسط لیزر به آن اشاره کنیم این است که این روش ها هزینه نسبتا زیادی دارند و ممکن است نیاز به چند جلسه درمانی برای درمان ترک های پوستی بارداری داشته باشید.

روش تشخیص استریا بارداری

ترک های پوستی بارداری در واقع فرورفتگی های رگه ای و خطی در پوست هستند بسته به رنگ پوست فرد صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه ای می باشند. در دوران بارداری، ترک های پوستی روی شکم، سینه ها، باسن، ران ها و بالای ساق پا و بازوها ظاهر می شوند. با کاهش کشیده شدن پوست، ممکن است رنگ ترک ها به رنگ سفید و یا حتی تیره تبدیل شوند.

علائم کشش به احتمال زیاد در نیمه دوم بارداری ظاهر می شوند. در این مرحله، جنین سریع رشد می کند و به فضای بیشتری برای رشد نیاز دارد بنابراین پوست دچار کشیدگی بیشتر و در نهایت دچار استریا می شود.

میزان بروز و نحوه درمان ترک های پوستی بارداری متفاوت است. برخی از افراد این علائم را در سه ماهه دوم مشاهده خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا چند هفته آخر سه ماهه سوم ترک های پوستی نداشته باشند. برخی از افراد نیز ممکن است اصلا ترکی روی پوست خود مشاهده نکنند.

جلوگیری از خطوط بارداری

جلوگیری از ترک های پوستی بارداری

بسیاری از مردم می خواهند بدانند چگونه از استریاها در دوران بارداری جلوگیری کنند، اما متأسفانه، هیچ کاری نمی‌ توانید انجام دهید تا به طور کامل از آنها جلوگیری کنید. ترک های پوستی در عمق پوست، به‌ویژه در بافت های همبند ایجاد می شوند، بنابراین نمی توانید با هیچ درمان موضعی یا خارجی از بروز آن ها جلوگیری کنید. به علاوه، از آنجایی که هورمون ها و ژنتیک درگیر هستند، ایجاد ترک های پوستی کاملا خارج از کنترل شما است.

با این حال، برخی از استراتژی ها می توانند به کاهش ابتلا به ترک های پوستی و یا به حداقل رساندن آن ها کمک ‌کنند. نکته کلیدی این است که این اقدامات را قبل از بزرگ شدن شکم انجام دهید و آنها را در طول بارداری ادامه دهید.

بهترین دفاع در برابر علائم کشش این است که پوست حداکثر قابلیت ارتجاعی خود را در طول بارداری حفظ ‌کند. این امر با حفظ رطوبت و لطافت پوست به دست می آید. روزانه از لوسیون یا کرم استفاده کنید تا پوست خود را مرطوب نگه دارید. این کار به تسکین خارش پوست در دوران بارداری کمک فراوانی می کند. به طور کلی توصیه می شود که استفاده از چنین مرطوب کننده ای را تا 3 ماه پس از تولد ادامه دهید تا اثرات درمانی آن را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان جای سزارین با لیزر

نکاتی ساده برای پیشگیری از ترک های پوستی بارداری

با نوشیدن مقدار زیادی آب بدن خود را هیدراته نگه دارید که به نرمی پوست شما کمک کند و کمتر مستعد ترک های پوستی می شوید.

به طور کلی برای بهبود سلامت پوست خود، مقدار زیادی هویج، کدو تنبل، آجیل و دانه های خام، روغن زیتون، تخم مرغ و گوشت بخورید. این مواد سرشار از ویتامین های محلول در چربی A و E هستند که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست ضروری اند. برای تقویت کلاژن سازی پوست بهتر است مرکبات، انگور سیاه، موز، توت فرنگی، زغال اخته، پاپایا، کلم بروکلی، نخود فرنگی و کمی شکلات تلخ در کنار آنها بخورید! همه اینها سرشار از ویتامین C و بیوفلاونوئیدها هستند و اثر ضد پیری روی پوست دارند.

از مصرف کافئین در دوران بارداری خودداری کنید. نوشیدنی های حاوی کافئین خطر ابتلا به ترک های پوستی را افزایش می دهند.

ورزش علاوه بر افزایش سطح انرژی، کاهش نوسانات خلقی، بهبود خواب در پیشگیری از کشش پوست نیز موثر است. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، باعث می شود پوست حالت ارتجاعی داشته باشد و در حین رشد بیشتر بهتر کشش پیدا کند. گردش خون بهبود یافته همچنین احتمال واریس و تورم مچ پا در بارداری را کاهش می دهد.

بهترین روغن برای جلوگیری از استریا بارداری

علاوه بر تغذیه و فعالیت بدنی، باید از یک محصول موضعی که به طور خاص برای به حداکثر رساندن خاصیت ارتجاعی پوست فرموله شده است استفاده کنید. دو بار در روز در طی سه ماهه اول بارداری از این کرم ها استفاده کنید. با استفاده مداوم از این کرم ها حتی پس از زایمان پوست شما به خوبی هیدراته می شود و خاصیت ارتجاعی خوبی پیدا می کند.

بهترین کرم برای جلوگیری از استریا بارداری

کرم ها، روغن ها و لوسیون های بی شماری وجود دارند که ادعا می کنند در درمان ترک های پوستی بارداری موثرند. اما واقعیت این است که ترک ها جای زخم های دائمی هستند. به عنوان مثال اسید گلیکولیک و ویتامین E، ترکیبات رایج در محصولات درمانی ترک های پوستی بارداری هستند، اما هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که تاثیر صد درصدی آنها را ثابت کند. برای استفاده حداکثری از محصولات پوستی، این نکات را در نظر داشته باشید:

با مشاهده کوچکترین ترک های پوستی استفاده از محصولات پوستی را شروع کنید. محصولات را به طور مداوم استفاده کنید.

کرم را روی ترک های پوستی خود ماساژ دهید. یک مطالعه نشان داده است که ماساژ دادن تاثیر مثبتی در اثر بخشی کرم دارد.

رفع ترک شکم بعد از زایمان

رفع ترک های پوستی بارداری بعد از زایمان

اگرچه کرم ها به طور کامل نمی توانند از ایجاد استریاهای بارداری جلوگیری کنند، اما ممکن است بتوانند ظاهر این علائم را بعد از بارداری کاهش دهند. موادی مانند ترتینوئین و سایر رتینوئیدهای مشتق شده از ویتامین A می‌توانند به افزایش تولید کلاژن در سطح پوست کمک کنند. استفاده از روش های پزشکی برای درمان ترک های پوستی در بارداری مانند استفاده از لیزر بعد از زایمان توصیه می شوند.

درمان خانگی

استفاده منظم از یک روغن گیاهی از هفته های اول بارداری به حفظ آبرسانی پوست برای تغذیه عمیق آن کمک می کند. این کار خاصیت ارتجاعی پوست را بهتر می کند. استفاده از روغن های گیاهی برای پیشگیری و درمان ترک های پوستی بارداری رایج هستند. در ادامه به برخی از متداول ترین روغن های گیاهی برای درمان ترک های پوستی بارداری اشاره می کنیم:

روغن آرگان یک محصول طبیعی محبوب برای مراقبت از پوست و مو است. برای تهیه آن از هسته درخت آرگان استفاده می شود. برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و به کاهش علائم ترک های پوستی کمک می کند.

استفاده از روغن نارگیل، روغن هسته انگور، روغن جوجوبا، روغن زیتون و روغن بادام شیرین برای درمان ترک های پوستی بارداری توصیه می شود. البته به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر گونه روغنی حتما آن را در قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. در صورت مشاهده واکنش های آلرژیک از مصرف آن ماده خودداری کنید. در صورت ایجاد بثورات، قرمزی یا خارش و تداوم علائم به پزشک مراجعه کنید.

روغن زیتون برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری خوب است؟

استریاها یک اتفاق معمول در دوران بارداری هستند و اکثر زنان آن را تجربه می کنند. بسیاری از افراد برای مدت طولانی از روغن زیتون برای درمان استریاهای بارداری استفاده می کنند. اگر هر روز روغن زیتون را روی شکم خود بمالید، علائم کشش کمتری خواهید داشت.

قانون اساسی برای استفاده از روغن زیتون در درمان ترک های پوستی بارداری، این است که آن را به طور منظم استفاده کنید. بدون شک روغن زیتون هم برای خانم باردار و هم برای جنین مفید است، اما به خاطر داشته باشید که مانند هر روغن دیگری، باید در حد اعتدال مصرف شود.

چه وقت باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد؟

چه وقت باید برای درمان ترک های پوستی بارداری به پزشک مراجعه کرد

اگر استریا بارداری باعث ناراحتی و خارش بیش از حد شما می شوند بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. اگر ظاهر استریا شما را آزار می دهد هر چه زودتر درمان ترک های پوستی بارداری را شروع کنید. علائم کشش زمانی که جدید و قرمز هستند به درمان پاسخ بیشتر و بهتری می دهند.

کلام پایانی

استریای بارداری جزئی از مسیر زیبای مادر شدن است. این ترک ها یادآور تمام زحمات و رنج هایی است که برای مادر شدن کشیده اید. پس نگران ظاهر خود نباشید، زیرا شما یک مادر قوی و عالی برای فرزندتان هستید. برای درمان استریاهای بارداری بعد از زایمان عجله نکنید.

ابتدا بدن خود را تقویت کنید و سپس با مراجعه به پزشک نسبت به درمان اقدام کنید. در این مطلب ما سعی کردیم مهمترین نکات را پیرامون درمان استریا بارداری برای شما عزیزان بیان کنیم. به یاد داشته باشید که درمان ترک های پوستی بارداری فرآیندی زمان بر است و باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید. آرزوی ما شادی و سلامتی شماست. منتظر نظرات و تجربه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

برای مشاهده علائم بارداری کلیک کنید.

سوالات متداول

  1. آیا ترک های پوستی پس از بارداری از بین می روند؟

علائم کشش پوست معمولا پس از بارداری از بین می روند اما از آنجایی که ترک های پوستی نوعی جای زخم هستند، محو شدن تدریجی خواهد بود و ممکن است به طور کامل از بین نروند.

  1. آیا استریای بارداری برای سلامتی مضر هستند؟

ترک های پوستی مضر نیستند. اما اگر ظاهر آنها برای شما ناخوشایند است می توانید نسبت به درمان اقدام کنید.

  1. ترک های پوستی در کدام سه ماهه بیشتر دیده می شوند؟

به احتمال زیاد از اواخر سه ماهه دوم تا ابتدای سه ماهه سوم، زمانی که بین 6 تا 7 ماهه باردار هستید، متوجه علائم کشش روی شکم، باسن، ران‌ها، باسن یا سینه خواهید شد.

  1. آیا افزایش وزن در ایجاد ترک های پوستی بارداری تاثیر دارد؟

بله، افزایش سریع وزن باعث کشیده شدن بیشتر پوست و ایجاد ترک های بیشتر می شود.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب