واژینیسموس (vaginismus) یا تنگی واژن چیست؟

واژینیسموس ( vaginismus ) یا تنگی واژن

واژینیسموس یا تنگی واژن به انقباض غیر ارادی عضلات واژن اطلاق می شود و باعث دخول دردناک در خانم ها می شود. این اسپاسم های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می افتد که هر چیزی شامل آلت تناسلی ، تامپون و ابزار پزشکی وارد واژن شود. انقباض های غیرعادی واژن ممکن است خفیف یا بسیار دردناک باشد.

انواع تنگی واژن یا واژینیسموس

دو نوع واژینیسموس عبارتند از:

• اولیه: نوعی تنگی واژن که اغلب به صورت مادرزادی ایجاد شده و باعث ایجاد درد در پی هربار دخول واژینال می شود . این نوع عارضه که به آن واژینیسموس مادام العمر نیز می گویند ، فرد هرگز نمی تواند چیزی را وارد واژن کند و در طی هر بار مقاربت جنسی درد غیرقابل تحملی را تجربه می کند.
  • ثانویه: این نوع عارضه زمانی اتفاق می افتد که فرد قبلا در برقراری رابطه جنسی درد نداشته اما بعد از یک حادثه یا ترومای مقاربت جنسی برای فرد به دلیل درد شدید غیرممکن شده باشد. به این نوع عارضه واژینیسموس اکتسابی می گویند.

تنگی واژن اختلال نسبتا شایعی است ، با این حال آمار دقیق از شیوع این بیماری در دسترس نیست. به این دلیل که بسیاری از خانم ها ، طی مواجه با این مشکل به متخصص مراجعه نمی کنند و برای تشخیص و درمان اقدامی نمی کنند.

علت ایجاد واژینیسموس

پزشکان درباره علت ایجاد این عارضه اطلاعات زیادی در دست ندارند ، اما ممکن است عواملی همچون عفونت های مثانه و عفونت های ادراری در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند. سایر عواملی که ممکن است در ایجاد این اختلل نقش داشته باشند عبارتند از:

• اختلالات اضطرابی
  • آسیب های ناشی از زایمان مانند پارگی واژن
  • جراحی های قبلی
  • ترس از رابطه جنسی یا احساسات منفی درباره مقاربت جنسی
  • تجربه ترومای جنسی

علائم واژینیسموس

علائم شایع واژینیسموس عبارتند از:

• ناراحتی یا درد در هنگام دخول
  • ناتوانی در رابطه جنسی به دلیل اسپاسم یا درد عضلانی واژن
  • مقاربت دردناک
  • درد و اسپاسم عضلانی هنگام معاینه لگن

عوارض

واژینیسموس به واسطه ایجاد مقاربت دردناک و غیر قابل تحمل بر زندگی جنسی شما و همسرتان تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این ، این اختلال به دلیل افزایش اضطراب و نگرانی ، سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اطلاعات بیشتر : تشخیص و درمان خشکی و سوزش واژن

تنگی واژن چگونه تشخیص داده می شود ؟

تشخیص اولیه تنگی واژن بر اساس معاینه لگن و دریافت شرح حال است. پزشک متخصص از شما سوالاتی درباره سابقه پزشکی و جنسی شما خواهد پرسید. و همچنین با معاینه لگن ، می تواند به علائم نشان دهنده اسپاسم عضلانی پی ببرد.

درمان واژینیسموس

گزینه های درمانی واژینیسموس بر کاهش رفلاکس ماهیچه ای تمرکز دارند. علاوه بر این ، برخی درمان ها به کاهش و برطرف کردن اضطراب و ترس هایی که این بیماری را تشدید می کنند کمک می کنند. برخی از رایج ترین درمان ها برای تنگی واژن عبارتند از:

• درمان موضعی

در برخی موارد برای درمان درد ناشی از واژینیسموس پزشک ممکن است لیدوکائین موضعی یا ترکیبی از داروها را تجویز کند.

• فیزیوتراپی کف لگن

درمان دیگر شامل تکنیک ها و تمرین هایی است که فیزیوتراپ به شما آموزش می دهد تا از این طریق بتوانید عضلات لگن را شل کنید.

• درمان گشاد کننده واژن

درمان واژینیسموس با گشاد کننده واژن

این نوع درمان شامل دستگاه های لوله ای شکل هستند که در اندازه های مختلف وجود دارند و هدف آن ها ایجاد کشش در واژن و کاهش درد در حین مقاربت جنسی است. افراد مبتلا به واژینیسموس با استفاده از گشادکننده ها می توانند درد و ناراحتی در هنگام مقاربت را کاهش دهند. برای استفاده از این نوع درمان توصیه می شود ابتدا از بی حس کننده های موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده شود تا استفاده از گشادکننده ها آسان تر شود.

• درمان شناختی رفتاری ( CBT)

روان درمانی یکی از درمان های موثر بر تنگی واژن یا واژینیسموس است . درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه افکار و احساسات شما بر رفتار شما تاثیر می گذارد. این روش برای درمان اضطراب ، افسردگی و ترومای جنسی مرتبط با واژینیسموس موثر است.

• سکس تراپی

درمانگران جنسی بصورت تخصصی در حیطه سکس تراپی آموزش دیده اند تا به زوجین کمک کنند تا از روابط زناشویی خود لذت ببرند. تراپیست ها از طریق آموزش مهارت اولیه در بهبود روابط عاطفی و جنسی زوجین می توانند در کاهش اثرات این اختلال کمک کننده باشند.

1- تنگی واژن چه زمانی اتفاق می افتد؟

علائم تنگی واژن اغلب بعد از شروع دوره بزرگسالی و به دنبال برقراری اولین رابطه جنسی خود را نشان می دهند. همچنین این اختلال می تواند زمانی که فرد تحت معاینه لگن قرار گرفته و یا از تامپون استفاده می کند خود را نشان دهد. در برخی از زنان ممکن است در دوره میانسالی و بعد از سال ها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. علاوه بر این ، عفونت های ادراری و مخمری می تواند درد ناشی از این اختلال را افزایش دهند.

اطلاعات بیشتر : کولپوسکوپی (Colposcopy) چیست و چگونه انجام می شود ؟

2- پیش آگهی اختلال چگونه است؟

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال پس از درمان دیگر مشکلی گزارش نمی کنند. البته درمان موفقیت آمیز فرایندی زمانبر است و لازم است برای دریافت نتایج صبور باشید.

3- چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت مشاهده علائم زیر برای تشخیص واژینیسموس به پزشک متخصص مراجعه کنید:

• تحریک یا خارش در ناحیه تناسلی
  • مقاربت دردناک