تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر نوعی آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. این آزمایش می تواند سلول های غیرطبیعی رحم را که سرطانی هستند یا پتانسیل سرطانی شدن را دارند تشخیص دهد. در طی آزمایش، پزشک متخصص سلول های دهانه رحم را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا از وجود سلول های سرطانی اطمینان حاصل کند. در برخی موارد با استفاده از پاپ اسمیر می توان عفونت و التهاب را نیز تشخیص داد. در صورتی که نتایج این آزمایش غیرعادی باشد، لازم است برای بررسی بیشتر ، سایر روش های تشخیص مانند تست HPV انجام شود.

تست پاپ اسمیر چه بیماری هایی را تشخیص می دهد؟

پزشک متخصص زنان از تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم، سلول های پیش سرطانی (نئوپلازی داخل اپیتلیال) و تشخیص عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ناشی از یک عفونت شایع مقاربتی استفاده می کنند.

دهانه رحم

قسمت پایینی رحم که به کانال واژن متصل می شود، دهانه رحم یا سرویکس نامیده می شود. اسپرم از طریق کانال واژن و دهانه رحم برای بارور کردن تخمک به داخل رحم حرکت می کند. در دوران بارداری رحم شما بسته می شود تا جنین در رحم شما باقی بماند و در هنگام زایمان برای خروج راحت تر نوزاد دهانه باز می شود. یکی از وظایف سرویکس ترشح مخاط برای جلوگیری از ورود باکتری ها و ایجاد عفونت در رحم است و در حفظ ایمنی و سلامت رحم نقش مهمی را ایفا می کند.

اطلاعات بیشتر : نارسایی دهانه رحم (Incompetent cervix) چیست؟

علائم سرطان دهانه رحم

در صورتی که سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم ایجاد شده و تکثیر شوند زمینه ایجاد سرطان فراهم می شود. در اغلب موارد این بیماری علامتی ندارد، اما برخی از علائم مشاهده شده به شرح زیر است:

عوامل خطر برای ابتلا به سرطان دهانه رحم

عوامل خطر ابتلا به سرطان رحم و تشخیص سرطان با تست پاپ اسمیر

• مثبت بودن تست HIV
  • نقص سیستم ایمنی در اثر شیمی درمانی، پرتو درمانی و مصرف کورتیکواستروئیدها
  • قرارگرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • فعالیت جنسی در سنین پایین

تفاوت تست پاپ اسمیر و معاینه لگن

در طول معاینه لگن پزشک شما رحم، تخمدان ها و سایر قسمت های دستگاه تناسلی زنانه را برای تشخیص بیماری هایی مانند عفونت ها، مشکلات و سرطان ها بررسی می کند. معاینه لگن همیشه با تست پاپ اسمیر همراه نیست.

تفاوت پاپ اسمیر و تست HPV

تست های HPV انواع خاصی از ویروس هایی را که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد بررسی می کند. HPV نوعی بیماری مقاربتی شایع است که در نتیجه رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می شود که می تواند منجر به ایجاد سرطان شود. با این حال این ویروس همیشه باعث سرطان نمی شود. در برخی موارد ممکن است برای رسیدن به تشخیص قطعی پزشک تست پاپ اسمیر و تست HPV را بصورت همزمان انجام دهد.

آیا تست پاپ اسمیر می تواند بیماری های مقاربتی را تشخیص می دهد؟

تشخی بیماری مقاربتی با تست پاپ اسمیر

متاسفانه پاپ اسمیر قادر به تشخیص بیماری های مقاربتی نیست. برای تشخیص عفونت هایی مانند کلامیدیا و سوزاک پزشک یک سواب از دهانه رحم شما می گیرد تا به تشخیص دقیق دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، آزمایش خون نیز می تواند در تشخیص برخی از بیماری های مقاربتی موثر واقع شود.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

تمام زنان بعد از 21 سالگی برای تشخیص بیماری های احتمالی و درمان به موقع به تست پاپ اسمیر نیاز دارند.

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید تکرار شود ؟

انجام این آزمایش به عواملی همچون سن، تاریخچه و سابقه بیماری ها و نتایج آخرین آزمایش پاپ اسمیر یا HPV بستگی دارد. اکثر افراد بعد از 65 سالگی در صورت طبیعی بودن غربالگری ها نیاز به تکرار تست پاپ اسمیر ندارند، اما افراد 21 تا 29 ساله هر 3 سال یکبار و افراد 30 تا 65 ساله هر 5 سال یکبار باید تست پاپ اسمیر را تکرار کنند.

اطلاعات بیشتر : از هیستروسکوپی برای چه مواردی استفاده می شود ؟

آیا بعد از انجام هیسترکتومی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارم؟

هسیترکتومی نوعی جراحی برای برداشتن دهانه رحم است. اما بعد از این جراحی ممکن است شما همچنان در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشته باشید. از این رو لازم است با مشورت پزشک غربالگری های لازم برای اطمینان از عدم ضرورت این تست انجام شود.

باید و نباید های قبل از انجام پاپ اسمیر

باید ها و نباید هایی که باید قبل از پاپ اسمیر دانست

برخی از اقدامات شما قبل از آزمایش می تواند بر نتیجه تست تاثیر بگذارد، بنابراین لازم است برای دریافت نتایج دقیق توصیه های زیر را دنبال کنید:

• 2 روز قبل از انجام آزمایش از رابطه جنسی اجتناب کنید.
  • استفاده از تامپون ، کرم واژینال ، فوم ، ژله ، دوش واژینال و روان کننده ها 2 روز قبل از آزمایش باید متوقف شود.
  • تست پاپ اسمیر را حداقل 5 روز پس از پایان قاعدگی انجام دهید.

چگونگی انجام تست پاپ اسمیر

برای انجام این آزمایش ابتدا پزشک یک اسپکولوم را وارد واژن می کند. این ابزار واژن شما را باز نگه می دارد تا پزشک بتواند به راحتی رحم شما را معاینه کند. در مرحله بعد با استفاده از یک کاردک کوچک سلول های دهانه رحم برای نمونه برداری خراش داده می شوند. انجام این آزمایش معمولا دردناک نیست و چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد، فقط ممکن است کمی احساس فشار ناخوشایند را تجربه کنید.

بعد از تست پاپ اسمیر چه انتظاری می توان داشت ؟

بعد از انجام این تست پزشک نمونه سلول های برداشته شده را در داخل یک شیشه یا لوله به آزمایشگاه می فرستد. سپس پاتولوژیست با بررسی نمونه ها در زیر میکروسکوپ، وجود یا عدم وجود سلول های غیرطبیعی نشان دهنده سرطان را بررسی می کند.

اطلاعات بیشتر : چسبندگی لگن چه علائمی دارد؟

پاپ اسمیر چه خطراتی دارد ؟

این روش تشخیصی اغلب بسیار ایمن و قابل اطمینان است. اما در مواقعی ممکن است بعد از انجام آزمایش خونریزی یا لکه بینی خفیفی را تجربه کنید. ممکن است در برخی مواقع نتایج منفی کاذب یا نادرست بدست آید، اما معمولا این اتفاق نادر است و با تکرار آزمایش خطا رفع می شود.

آیا در زمان قاعدگی مجاز به انجام تست پاپ اسمیر هستم ؟

بهتر است از انجام این تست در دوران پریود خودداری کنید، زیرا خونریزی می تواند نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد. البته برخی از پزشکان ممکن است در روزهای پایانی قاعدگی و با کاهش خونریزی این تست را انجام دهند اما به دلیل وجود خطا در نتایج برخی پزشکان این روش را توصیه نمی کنند. اگر طی این دوره قصد انجام این آزمایش را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر

• نتایج طبیعی ؛ نشان دهنده نرمال بودن سلول های دهانه رحم است و به معنی عدم وجود سلول های پیش سرطانی است.
  • نتایج غیرطبیعی ؛ نتایج منفی در این آزمایش لزوما به معنی تشخیص سرطان نیست. بلکه فقط وجود سلول های غیر عادی را تایید می کند که ممکن است پیش سرطانی باشند یا نباشند. در این شرایط ممکن است پزشک برای رسیدن به تشخیص قطعی آزمایش کولپوسکوپی را انجام دهد.

آیا تست پاپ اسمیر می تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد؟

خیر ، تست پاپ اسمیر قادر به تشخیص کیست تخمدان نیست. با این حال، معاینه لگن در تشخیص این بیماری می تواند موثر واقع شود. در طول معاینه لگن، پزشک رحم و لگن شما را برای بررسی وجود توده ها بررسی می کند. در صورتی که کیست تشحیص داده شود ، ممکن است برای اطمینان آزمایش های بیشتری توصیه شود و گزینه های درمانی به شما ارائه شود.

آیا افرادی که از نظر جنسی فعال نیستند به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند ؟

همه سرطان های دهانه رحم به دلیل مقاربت جنسی ایجاد نمی شوند. از این رو لازم است برای پیشگیری از بروز احتمالی سرطان بعد از 21 سالگی هر 3 سال یکبار این آزمایش را تکرار کنید.