جراحی مینی ابدومینوپلاستی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

جراحی مینی ابدومینوپلاستی

آیا افتادگی در قسمت پایین شکم، اعتماد به نفس شما را هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ یا مایو کم می‌کند؟ ژنتیک، بارداری، کاهش وزن و پیری می‌تواند ما را با این بافت اضافی ناخواسته رو به رو کند. متأسفانه گاهی تلاش‌هایی که با رژیم غذایی و ورزش انجام می‌دهیم در رفع آن بی تاثیر است. چاره کار جراحی مینی ابدومینوپلاستی است که با برداشتن بافت اضافی این ناحیه را اصلاح می‌کند.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره جراحی، نحوه انجام و عوارض آن شرح می‌دهیم.

جراحی مینی ابدومینوپلاستی چیست؟

جراحی مینی ابدومینوپلاستی (به انگلیسی: Abdominoplasty) یا مینی تامی تاک، یک عمل جراحی پلاستیک است که برای برداشتن چربی و پوست اضافی در قسمت تحتانی شکم، زیر ناف، برای بازگرداندن شکل ظاهری بدن و دستیابی به ظاهر زیبایی طبیعی انجام می‌شود. مینی ابدومینوپلاستی نسبت به تامی تاک کامل زمان بهبودی کوتاهی دارد.

کاندیدای مناسب برای انجام عمل ابدومینوپلاستی

قبل از جراحی مینی ابدومینوپلاستی باید به پزشک مورد نظر مراجعه کنید. پزشک شما تشخیص می‌دهد که آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر؟ کاندیدای ایده آل برای جراحی باید:

  • از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند.
  • وزن ثابتی داشته باشند.
  • قبل و بعد از عمل سیگار نکشند.
  • باردار نباشند و قصد بارداری نداشته باشند.

نتایج جراحی شکم دائمی است، اما تغییرات وزن می‌تواند نتیجه عمل را در طول زمان تحت تاثیر قرار دهد. این جراحی از افزایش وزن جلوگیری نمی‌کند. اگر وزن شما در حال تغییر است. صبر کنید تا به وزن ثابتی برسید و سپس اقدام به جراحی کنید.

عوارض انجام جراحی مینی ابدومینو پلاستی

جراحی مینی تامی تاک برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر شما زنی هستید که قصد باردار شدن دارید، نباید به فکر جراحی باشید. در طول جراحی، عضلات عمودی شما سفت می‌شوند و بارداری‌های آینده می‌توانند آن عضلات را از هم جدا کنند.

اگر سیگار می‌کشید حداقل از دو هفته قبل از جراحی تا دو هفته بعد از جراحی سیگار را ترک کنید. فقط کاهش مصرف سیگار کافی نیست. شما باید به طور کامل آن را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن احتمال بروز عوارض را افزایش و روند بهبود را کاهش می‌دهد.

قبل از جراحی رژیم غذایی سختی نداشته باشید. وعده‌های غذایی متعادل و کامل بخورید. یک رژیم غذایی سالم به بهبود بهتر شما کمک کند.

اگر شما وزن ثابتی ندارید و مدام در حال افزایش یا کاهش وزن هستید بهتر است سراغ جراحی نروید.

نکات لازم در رابطه با عمل مینی ابدومینوپلاستی

افزایش سن، وزن و بارداری همگی روی فرم بدن شما تأثیر می‌گذارند. این تاثیر در قسمت دور کمر و باسن بیشتر به چشم می‌خورد. شلی پوست و چربی‌های سرسخت باعث سنگینی شکم و باسن می‌شود که روی زیبایی اندام تاثیر بدی می‌گذارد. قبل از انتخاب ابدومینوپلاستی، برخی از مسائل مهمی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • نتایج جراحی مینی ابدو پلاستی در اغلب موارد دائمی است. با این حال، هر گونه تغییر قابل توجه در وزن شما پس از جراحی ظاهر شما را تغییر می‌دهد. اگر به فکر کاهش وزن هستید و یا قصد بارداری دارید، توصیه می‌کنیم جراحی مینی ابدو پلاستی را به تعویق بیندازید.
  • مینی ابدو مینوپلاستی درمانی برای ترک‌های پوستی محسوب نمی‌شود. با این حال وقتی پوست اضافی برداشته و کشیده می‌شود ظاهر پوست بهتر از قبل می‌شود.
  • قبل از جراحی مینی ابدو پلاستی باید از تمام هزینه‌ها اطلاع داشته باشید. بسیاری از بیمه‌های درمانی این جراحی را پوشش نمی‌دهند.
  • افراد سیگاری بیشتر در معرض عوارض ناشی از هر جراحی هستند. برای کاهش عوارض و سلامتی خود، سعی کنید قبل از جراحی سیگار را ترک کنید.
  • قبل از اقدام به جراحی حتما به چندین پزشک مراجعه کرده و اطلاعات کافی پیرامون جراحی را کسب کنید.

مینی ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام مینی ابدومینوپلاستی

جراحی مینی ابدو مینوپلاستی جایگزینی برای کاهش وزن یا ورزش نیست. در برخی موارد بدون جراحی، از طریق تغذیه سالم و ورزش به شکمی صاف تر دست می‌یابید. اما برخی افراد تجربه‌های موفقی از کاهش وزن برای رسیدن به فرم ایده آل بدنی ندارند. به همین دلیل ناچار به جراحی می‌شوند.

انواع جراحی مینی ابدومینوپلاستی

دو نوع ابدومینوپلاستی وجود دارد:

  • ابدومینوپلاستی کامل: پوست اضافی را از بین می‌برد و عضلات زیرین را در کل ناحیه شکم، از جمله اطراف ناف سفت می‌کند.
  • ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی: پوست اضافی زیر ناف را برداشته و فقط عضلات زیر شکم را سفت می‌کند.

برای انجام جراحی مینی ابدو پلاستی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. مدت زمان جراحی به وسعت ناحیه زیر شکم بستگی دارد، اما ممکن است تا سه ساعت طول بکشد.

برای انجام جراحی مینی ابدو پلاستی پزشک یک برش افقی و منحنی در نزدیکی خط موی شرمگاهی ایجاد می‌کند که از یک طرف لگن به سمت دیگر کشیده می‌شود. پوست و بافت چربی از بافت زیرین بلند می‌شوند. پزشک ماهیچه‌های شل یا جدا شده شکم را بخیه و سفت می‌کند.

در مرحله بعدی چربی اضافی حذف می‌شود. با حذف چربی‌ها و کوچک شدن ناحیه پوست اضافی کوتاه می‌شود. در آخر پزشک زخم‌ها را بخیه و پانسمان می‌کند. جراح شما ممکن است از لیپوساکشن نیز برای بهبود نتایج استفاده کند.

بیشتر بخوانید: درمان جای سزارین با لیزر

اقدامات لازم بعد از انجام مینی ابدومینوپلاستی

انتظار می‌رود نتایج جراحی مینی ابدو پلاستی همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش دائمی باشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که اگر وزن شما پس از جراحی افزایش یابد ممکن است نتایج جراحی شما دائمی نباشد.

بلافاصله پس از جراحی مینی ابدومینوپلاستی، ممکن است با از بین رفتن داروی بیهوشی، احساس خستگی کنید. در ناحیه شکم احساس درد خواهید داشت. برای کاهش درد پزشک ضد دردهای لازم را تجویز می‌کند. جراح شما بهترین راه برای نشستن یا دراز کشیدن را به شما می‌گوید تا کمترین درد را داشته باشید.

به دلیل اثرات بیهوشی، در روز عمل باید فردی را همراه خود داشته باشید که بتواند شما را پس از جراحی به خانه برساند. در صورت امکان، در روز اول از یکی از دوستان یا اعضای خانواده در خانه کمک بگیرید.

بعد از عمل جراحی شکم، تا حد امکان استراحت کنید. باید فعالیت‌های خود را محدود کنید. اگر از نظر بدنی فعال هستید، باید ورزش‌های شدید را به مدت چهار تا شش هفته به تعویق بیندازید. به طور متوسط، حداقل یک هفته بعد از جراحی به مرخصی نیاز دارید.

هرگونه خونریزی، درد شدید یا علائم غیرعادی را به پزشک خود گزارش دهید.

توجه داشته باشید که انجام ابدومینوپلاستی مانع از افزایش وزن شما در آینده نخواهد شد. جای زخم دائمی خواهد بود اما به مرور زمان محو می‌شود. صبور باشید. ممکن است حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد.

توصیه‌های مراقبتی بعد عمل

توصیه های مراقبتی بعد عمل

  • مکمل‌های ویتامین A و ویتامین C مصرف کنید.
  • برای تقویت ایمنی و سطح آنتی اکسیدان چای سبز بنوشید.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.
  • برای کاهش نفخ و التهاب، آناناس و پاپایا بخورید.
  • برای تسکین حالت تهوع، مکمل فسفر مصرف کنید یا چای زنجبیل بنوشید.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی لیفت لابیا ماژور چیست؟

مینی ابدوپلاستی در سزارین

برخی از زنان ممکن است به انجام جراحی مینی ابدو همراه با سزارین فکر کنند. یکی از دلایل این امر اجتناب از انجام عمل جراحی شکم (ابدومینوپلاستی) به عنوان یک جراحی مستقل در آینده است. علیرغم امکان ترکیب این دو روش، پزشکان توصیه می‌کنند که به شدت از این کار خودداری کنید.

انجام این دو عمل به صورت همزمان منجر به عوارضی می‌شود که در صورت انجام جداگانه می‌توان از آنها اجتناب کرد یا عوارض را کاهش داد. از مهمترین عوارض می‌توان به عفونت زخم، انقباض، نکروز پوست، سروما، هماتوم و ترومبوز اشاره کرد. دلایل دیگری که اکثر جراحان ترکیب این دو عمل را توصیه نمی‌کنند افزایش دوره نقاهت و نتایج ناخوشایند بعد از عمل است. همچنین انجام مینی ابدو پلاستی همراه با سزارین خطر بالایی برای بیمار دارد.

در مطالعه‌ای محققان، سزارین و جراحی مینی ابدو پلاستی را به طور همزمان روی داوطلبان انجام دادند که 18 درصد دچار عفونت زخم، 9 درصد انقباض زخم، 12 درصد نکروز پوست زیر شکم، 18 درصد برآمدگی پوست شکم، 32 درصد برآمدگی شکم به سمت بیرون و 24 درصد برآمدگی ناف به بیرون گزارش شد.

ترکیب این دو عمل خطر عوارض را افزایش می‌دهد. بنابراین نباید بلافاصله پس از زایمان (چه از طریق سزارین و چه از طریق زایمان طبیعی) ابدومینوپلاستی انجام دهید. اگر قصد انجام عمل ابدومینوپلاستی بعد از سزارین را دارید، توصیه می‌شود که حداقل 12 ماه صبر کنید.

عوارض انجام جراحی مینی ابدومینوپلاستی

عوارض جراحی مینی ابدومینوپلاستی

در همه روش‌های جراحی، همیشه خطراتی در ارتباط با جراحی وجود دارد. با این حال، جراحی مینی ابدو پلاستی زمانی که توسط یک جراح پلاستیک زیبایی کاملا ماهر و آموزش دیده در بیمارستان با مراقبت‌های لازم انجام شود، مشکلی پیش نمی‌آید.

بیشتر دردهای شدید در چند روز اول بعد از عمل خواهد بود. برای کنترل دردی که احتمالا تجربه می‌کنید می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. ممکن است تا سه ماه پس از جراحی دچار تورم شوید.

وقتی می‌خواهید صاف بایستید، ممکن است احساس کنید که شکم شما کشیده شده است. ممکن است ماه ها یا حتی سال ها در شکم خود بی‌حسی احساس کنید. وجود کبودی در ناحیه شکم طبیعی است. ممکن است تورم پر از مایع بالای جای اسکار داشته باشید، اما از بین خواهد رفت. جای زخم شما ممکن است قرمز و برجسته باشد، اما در نهایت محو خواهد شد.

برخی عوارض بعد عمل که در کمتر از 0.5٪ افراد دیده می‌شود عبارتند از:

  • جای زخم
  • خونریزی
  • درد و تورم
  • عفونت
  • سروما (تجمع مایع)
  • بهبود ضعیف زخم
  • لخته شدن خون
  • بی‌حسی یا سایر تغییرات در حس
  • ترمیم نامتقارن (ناهموار)

در صورت داشتن یک بیماری زمینه‌ای که بر گردش خون یا بهبود زخم شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است عوارض بیشتری داشته باشید. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات نیز از عوامل تاثیرگذار در افزایش عوارض جانبی محسوب می‌شوند. اگر این علائم ادامه دار باشند به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد نیاز به جراحی مجدد است.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی هودوپلاستی چیست؟

هزینه جراحی مینی ابدومینوپلاستی

هزینه دقیق برای جراحی مینی ابدو پلاستی معمولا پس از مشاوره با جراح مشخص می‌شود. زیرا شرایط بدنی هر بیمار با دیگری متفاوت است. در این مورد بهتر است با پزشک خود و مرکز خدمات درمانی صحبت کنید تا از هزینه این جراحی آگاه شوید.

کلام پایانی

در این مطلب ما مطالب کلی پیرامون جراحی مینی ابدو پلاستی، شرایط لازم برای عمل و عوارض آن را ذکر کردیم. اگر از ورزش و رژیم غذایی برای رسیدن به اندام ایده آل خود نتیجه‌ ای نگرفته اید، بهتر است به روش‌هایی مانند جراحی فکر کنید. قبل از هر تصمیمی ابتدا از چند پزشک مشورت بگیرید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. آرزوی ما سلامتی و شادی شماست. منتظر دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

دسته بندی ها :

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب