زگیل تناسلی چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ( condylomata acuminata ) یا وارت تناسلی ( genital warts ) نوعی عفونت شایع مقاربتی است که توسط نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی یا HPV ( human papillomavirus ) ایجاد می شود. این ضایعه به شکل یک توده گوشتی روی اندام های تناسلی زنان و مردان ایجاد می شود و از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی، دهانی و پوستی قابل انتقال است.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود ؟

زگیل تناسلی از طریق ویروس HPV به واسطه لمس اندام تناسلی فرد مبتلا به شما منتقل می شود. در برخی موارد ممکن است این عارضه با چشم قابل مشاهده نباشد. حتی با وجود استفاده از کاندوم و رابطه جنسی محافظت شده ممکن است در معرض ابتلا به این عارضه قرار بگیرید. موارد زیر رایج ترین راه های انتقال ویروس هستند:

  • تماس پوستی از راه رابطه جنسی واژینال و مقعدی
  • رابطه جنسی دهانی
  • استفاده از لوازم جنسی مشترک
  • انتقال از مادر به نوزاد در حین زایمان

نکته 1: بر خلاف تصور عموم مردم استفاده مشترک از وسایلی همچون حوله ، چنگال ، فنجان یا حتی صندلی توالت باعث انتقال این ویروس نمی شود.

نکته 2: رابطه دهانی تناسلی می تواند باعث انتقال ویروس شود.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر اندام تناسلی از جمله ایجاد توده های گوشتی ، می تواند دال بر وجود این عارضه باشد. این عارضه ممکن است در خانم ها در بخش داخلی و خارجی واژن ، مقعد و روی دهانه رحم و در آقایان روی بیضه ها و اندام تناسلی ایجاد شود. علائم ممکن است سالها بعد از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) ایجاد شود، بنابراین زمان دقیق ابتلا قابل تشخیص نیست. از طرفی، در برخی موارد ممکن است ویروس در دوران بارداری به دلیل واکنش سیستم ایمنی مجددا ظاهر شود.

برخی از شایع ترین علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • توده های کوچک و گوشتی به رنگ قهوه ای یا صورتی ( شبیه به گل گلم )
  • خارش یا ناراحتی قابل ملاحظه در اندام تناسلی
  • خونریزی

عوامل خطر

این ضایعه اغلب در افرادی ایجاد می شود که از نظر جنسی فعال هستند. عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • برقراری رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • ابتلا به انواع دیگر عفونت مقاربتی
  • داشتن رابطه جنسی با فردی که هیچ اطلاعاتی از سابقه جنسی او ندارید.
  • برقراری رابطه جنسی در سنین پایین
  • سیستم ایمنی ضعیف

عوارض و خطرات

عوارض زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با انواع خاصی از سرطان مرتبط است و ممکن است احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و اندام های تناسلی را افزایش دهند. البته این عارضه همیشه منجر به سرطان نمی شود ، با این حال بسیار مهم است زنانی که به ویروس HPV مبتلا شده اند به طور مرتب تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار بگیرند.

در مواقع نادری ممکن است این عارضه در دوران بارداری تشدید شده و توده ها بزرگتر شوند. در چنین شرایطی زگیل بزرگ شده، ادرار کردن را دشوار می کند و ممکن است از کشش بافت های واژن برای انجام زایمان ممانعت کند. زگیل های بزرگ ممکن است در حین زایمان باعث ایجاد خونریزی شوند و حتی جنین به این عارضه مبتلا شود.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

مواردی وجود دارند که ممکن است احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش دهند با این حال به طور قطعی از شما در برابر این عارضه محافظت نمی کنند. رعایت توصیه های زیر کمک کننده است:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از کاندوم
  • انجام واکسیناسیون گارداسیل
  • اجتناب از برقراری رابطه جنسی با شرکای مختلف

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند دختران و پسران بعد از 11،12 سالگی واکسیناسیون را در دو 2 دوز با فاصله 6 ماهه انجام دهند. مهم است که واکسن حتما قبل از تماس جنسی توسط افراد دریافت شود. واکسن زگیل تناسلی که با نام گارداسیل ( Gardasil ) شناخته می شود، نوعی واکسن چهارگانه است و لازم است زنان و مردان قبل از فعال شدن جنسی آن را بطور منظم تزریق کنند.

واکسن ها عموما عوارض جانبی خفیفی همچون درد در محل تزریق ، تب خفیف ، سردرد و علائم مشابه آنفولانزا ایجاد می کنند. تحقیقات، اثربخشی واکسن در پیشگیری از ابتلا به این عارضه را تایید می کنند.

گزینه های درمانی زگیل تناسلی

نوع درمانی که پزشک به شما توصیه می کند بستگی به شکل ظاهری زگیل ها و وضعیت آن ها دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

نکته: زگیل تناسلی حتی چس از درمان نیز در معرض عود مجدد قرار دارد. این اتفاق ممکن است ماه ها پس از درمان اتفاق بیفتد. بنابراین لازم است با اقدماتی همچون تقویت سیتم ایمنی بدن ، تغذیه، ورزش و رعایت بهداشت عمومی از عود مجدد آن جلوگیری کنید.

سیگار کشیدن قدرت سیستم ایمنی بدن در پاکسازی ویروس را کاهش می دهد، بنابراین بهتر است سیگار را ترک کنید.

داروها

درمان های دارویی بصورت موضعی روی محل مورد نظر اعمال می شوند و عبارتند از:

چگونه از انتقال زگیل تناسلی به همسرم جلوگیری کنم؟

داشتن رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از کاندوم بهترین راه پیشگیری از انتقال این عارضه به همسرتان است. با این حال در صورتی که کاندوم نتواند زگیل را پوشش دهد ، همچنان احتمال انتقال ویروس بسیار بالاست. در عین حال ممکن است پزشک برای جلوگیری از انتقال ویروس به شما توصیه کند تا زمان درمان عارضه از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

آیا زگیل تناسلی واگیر دار است ؟

بله. این عارضه از طریق تماس جنسی ، پوستی و دهانی قابل انتقال است. با این حال استفاده از وسایل مشترک غیر جنسی باعث انتقال این ویروس نمی شود و اصلی ترین راه انتقال از طریق تماس جنسی است.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

دسته بندی ها :

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب