فیبروم های رحمی چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه

فیبروم رحم چیست

فیبروم رحم یک تومور خوش خیم بوده و از شایع ترین بیماری ها در زنان است که اغلب در سنین باروری رخ می‌دهد. از آن جایی که این بیماری اغلب بدون علامت و علائم است، بسیاری از زنان از آن غافل می‌شوند. اما با انجام چکاپ‌های دوره‌ای و تشخیص به موقع، متخصص زنان به حل موفقیت آمیز این مشکل کمک می‌کند، اما اگر علائم بیماری نادیده گرفته شود می‌تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. برای آشنایی بیش تر با بیماری فیبروم‌های رحمی و انواع آن در این مقاله با ما همراه باشید.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم توموری خوش خیم و غیر سرطانی بوده که در داخل و اطراف رحم رشد می‌کند. این فیبروم‌ها از بافت عضلانی رحم ایجاد می شوند و ممکن است در لوله‌های فالوپ، دهانه رحم یا بافت‌های نزدیک رحم نیز رشد کنند.

اندازه آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد، آن قدر کوچک که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نباشد و یا آن قدر بزرگ که منجر به ایجاد دردهای زیاد و پریودهای سنگین ‌شود. در اغلب موارد این بیماری علائمی ندارد اما زمانی که باعث ایجاد نشانه‌هایی می‌شود، می‌تواند علائمی چون خونریزی شدید قاعدگی، کمردرد، تکرر ادرار و درد در حین رابطه جنسی را به همراه داشته باشد.

فیبروم رحم با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • فیبروئید رحم (uterine fibroids)
  • فیبروم‌ها (fibromas)
  • میوم‌ها (myomas)
  • لیومیوم‌ها (leiomyomas)
  • میوم رحم (uterine myomas)

چند نوع فیبروم رحمی وجود دارد؟

فیبروم‌ها دارای انواع مختلفی هستند که نوع آن‌ها با توجه به محل ایجاد، مشخص می‌شود. انواع میوم رحمی شامل موارد زیر می‌شوند:

انواع فیبروم رحم چیست

  1. فیبروم‌های داخل دیواره (Intramural fibroids): شایع ترین نوع لیومیوم‌ها، فیبروم‌های داخل دیواره هستند که در دیواره عضلانی رحم ایجاد می‌شوند. آن‌‌ها می‌توانند بزرگ تر شده و باعث کشیده شدن رحم نیز شوند.

  2. فیبروم ساب سروزال (Subserosal fibroids): این نوع میوم در قسمت بیرونی رحم ظاهر می‌شود. فیبروم ساب سروزال می‌تواند تا حدی بزرگ باشد که باعث بزرگ تر نشان دادن رحم نیز شود.

  3. فیبروم ساقه دار (Pedunculated fibroids): فیبروم ساب سروزال با ایجاد ساقه‌ای به عنوان یک پایه باریک از تومور حمایت می‌کند. در این صورت به آن فیبروم ساقه دار گفته می‌شود.

  4. فیبروم های زیر مخاطی (Submucosal fibroids): این نوع تومورها خیلی رایج نیستند. این تومورهای زیر مخاطی در میومتر (لایه ماهیچه‌ای میانی رحم) تشکیل می‌شوند.

فیبروم دهانه رحم (Cervical fibroids): این نوع لیومیوم‌ها که به ندرت رخ می‌دهند، روی دهانه رحم که رحم را به واژن متصل می‌کند، ظاهر می‌شوند.

علائم فیبروم رحمی چیست؟

علائم این بیماری به علل ایجاد آن، به سن بیمار، وجود سایر بیماری‌های همراه، نوع و محل تومور بستگی دارد. اگر اندازه تومورها خیلی کوچک یا فرد به یائسگی نزدیک باشد، این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته و خود به خود کوچک شود. در صورت وجود علائم، این میوم‌ها خود را با علائم زیر نشان می‌دهند:

علائم فیبروم بدخیم رحم چیست؟

طی تحقیقات انجام شده در حدود 70 درصد فیبروم‌های رحمی خوش خیم هستند اما در برخی موارد این لیومیوم‌ها می‌توانند به رشد سرطان کمک کرده و بدخیم شوند. این نوع میوم‌های رحمی را سارکوم رحم یا فیبروم بدخیم رحم نامیده‌اند. فیبروم‌های بدخیم رحم با علائمی چون خونریزی غیرعادی از واژن پس از یائسگی و در دوران خارج از پریود، خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی، وجود غده یا تومور در واژن، احساس پر بودن شکم در هر زمان و تکرر ادرار خود را نشان می‌‌دهند.

علت به وجود آمدن فیبروم رحمی چیست؟

دلایل دقیق ظهور میوم در رحم به طور کامل شناخته نشده است، با این حال، با توجه به این واقعیت که تشکیل آن وابسته به هورمون بوده، اصلی ترین علل ایجاد آن تغییر در سطوح هورمونی است. هم چنین از جمله دلایل ظاهر شدن این تومورهای خوش خیم در رحم عبارتند از:

راه های تشخیص میوم رحم چگونه انجام می‌شود؟

بعد از مراجعه به متخصص زنان، پزشک پس از جمع آوری شرح حال، تاریخچه بیماری‌ها و مصرف دارو‌ها، با معاینه فیزیکی وضعیت بیمار را بررسی کرده و برای ارزیابی دقیق تر ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

درمان فیبروم رحم چگونه است؟

پزشک با توجه به سن بیمار، اندازه میوم‌ها و سلامت عمومی بیمار، روش‌های درمانی را در نظر می‌گیرد. این روش‌ها به شرح ذیل هستند:

غذاهای مضر برای فیبروم رحمی چیست؟

یکی از عوامل مهم و کمک کننده برای درمان لیومیوم‌های رحمی تغذیه سالم و مناسب است. مصرف مواد غذایی زیر می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند:

  • مواد غذایی التهاب آور
  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز
  • غذاهای شیرین
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده (برنج سفید، ماکارونی و آرد، شربت ذرت، کیک، شیرینی و دونات، چیپس سیب زمینی و ….)
  • گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس
  • مصرف الکل
  • نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین

درمان فیبروم رحم در دختران جوان

بهتر است برای درمان میوم رحم در دختران جوان از روش غیر جراحی استفاده شود، چرا که جراحی بر بافت رحم تاثیر می‌گذارد. اما اگر اندازه فیبروم‌ها خیلی بزرگ تر و از 7 سانتی متر بیش تر باشد، بهترین روش درمان جراحی و خارج کردن میوم‌ها است.

عوارض و خطرات فیبروم رحم

درست است که در اغلب موارد لیومیوم‌های رحمی خطرناک نیستند، اما ممکن است در برخی موارد ناراحتی‌هایی را ایجاد کنند و باعث عوارضی چون کم خونی (کاهش گلبول‌های قرمز خون) شوند و فرد علائمی چون خستگی ناشی از کمبود شدید خون را تجربه کند.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص فیبروم

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی تشخیصی میوم‌های رحمی، بلافاصله پس از پایان پریود است.

سوالات متداول

نگران نباشید، لیومیوم‌های رحمی تا زمانی که توده‌ها خوش خیم هستند، خطری ندارند و یا خود به خود از بین می‌روند و یا با درمان ناپدید می‌شوند. تنها یک دهم درصد احتمال بدخیمی وجود دارد که قابل درمان است.

دلایل متعددی در ایجاد میوم‌های رحمی نقش دارند که عبارتند از: نقض تولید هورمون‌های جنسی، بیماری‌های التهابی مزمن ناحیه تناسلی زنان (سالپنگو اوفوریت مزمن، عفونت‌های مقاربتی)، سقط جنین، داروهای ضد بارداری داخل رحمی.

اگر فیبروم بزرگ تر از 6 سانتی متر باشد، می‌تواند وریدها و اندام‌های لگن کوچک را فشرده کند که منجر به استاز و ترومبوز سیاهرگ‌های لگن کوچک و اندام تحتانی می‌شود. خوشبختانه، چنین مواردی بسیار نادر است. بسیار مهم است که تومور در کجا شروع به تشکیل و رشد کرده باشد.

برای هر نوع درمان خطراتی وجود دارد. داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، جراحی‌ها ممکن است خطراتی چون عفونت و خونریزی را ایجاد کنند و یا فرد به داروی بیهوشی حساسیت داشته باشد. اما به طور کلی موارد نادری دچار این عوارض می‌شوند.

اندازه قطعی برای جراحی وجود ندارد و پزشک با توجه به علائم و شرایط بیمار تصمیم به جراحی می‌گیرد. اما از آن جایی که اندازه طبیعی رحم به اندازه یک لیمو یا 8 سانتی متر است، در اغلب موارد اگر لیوم بیش از 7 سانتی‌متر باشد، جراحی انجام می‌شود.

به طور کلی، از ایجاد فیبروم نمی‌توان جلوگیری کرد اما با داشتن سبک زندگی سالم، حفظ وزن طبیعی بدن و انجام معاینات منظم لگن، خطر ابتلا و تشدید بیماری را می‌توان کاهش داد.

بله، فیبروم ها اغلب با باردار شدن تداخلی ندارند. اما در برخی موارد ممکن است فیبروم‌های زیر مخاطی باعث ناباروری یا از دست دادن بارداری شوند و خطراتی چون جدا شدن جفت، محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را در پی داشته باشند.

ممکن است میوم‌ها در برخی افراد پس از یائسگی به دلیل کاهش هورمون‌ها کوچک شوند و علائم از ببین روند و نیاز به درمان نیز نداشته باشند.

این تومورها خوش خیم بوده و حاوی سلول‌های سرطانی نیستند.در حال حاضر دانشمندان ارتباطی بین وجود میوم و احتمال ابتلا به سرطان پیدا نکرده‌اند.

در صورت وجود مواردی چون ترشحات مخاطی با ناخالصی‌های خون، خونریزی شدید یا لکه بینی رحم، اختلال قابل توجه در چرخه قاعدگی، فیبروم‌های بزرگ تر از 6 سانتی متر و مسن تر از 11 هفته، پزشک میوم‌ها را از طریق جراحی خارج می‌کند.

تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، الکل و کافئین و هم چنین عدم داشتن تحرک و فعالیت بدنی مناسب باعث بدتر شدن بیماری می‌شوند.

عدم تعادل دو هورمون استروژن و پروژسترون که رشد دیواره رحم را در طول هر سیکل قاعدگی برای آمادگی برای بارداری تحریک می‌کنند، باعث رشد لیومیوم‌ها می‌شوند.

استرس یک پاسخ بیوشیمیایی بدن به چالش‌ها و مشکلات زندگی است. مغز برای کنترل استرس، به بدن دستور می‌دهد که هورمون‌های اضافی تولید کند.افزایش سطح هورمون‌ها، رشد میوم‌ها را تحریک کرده و علائم را تشدید می‌کنند. تا جایی که استرس می‌تواند رشد فیبروم‌هایی که زمانی بدون علامت بودند را با سرعت زیاد کند.

خیر. با افزایش سن و نزدیک شدن به یائسگی تولید هورمون‌ها کاهش یافته و میوم‌ها شروع به کوچک شدن می‌کنند و پس از یائسگی (تا 60 سالگی و بعد از آن)، اندازه فیبروم‌های کاهش می‌یابند.

لیومیوم‌های بزرگ می‌توانند باعث خونریزی شدید و ایجاد لخته شده و فشار و درد در ناحیه شکم یا کمر را افزایش دهند و هم‌چنین باعث بزرگ شدن شکم و رحم نیز می‌شوند.

حرف آخر

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است، از این رو سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و با داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک و ورزش کافی، سلامتی را برای بدن خود به ارمغان آورید. اگر علائم فیبروم رحمی را مشاهده کردید، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید. از آن جایی که این بیماری در اکثر موارد علائمی را نشان نمی‌دهد، بهترین راه برای تشخیص و درمان به موقع آن چکاپ‌های دوره‌ای است. در اغلب موارد میوم‌ها اگر کوچک باشند نیاز به درمان ندارند و خود به خود از بین می‌روند اما در صورت اقدام به بارداری، آن‌ها باید زیر نظر پزشک کنترل شوند.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

دسته بندی ها :

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب