سرویسیت یا عفونت دهانه رحم چیست

سرویسیت یا عفونت دهانه رحم چیست؟

التهاب و عفونت در بخش انتهایی دهانه رحم ( سرویکس ) که در اصطلاح پزشکی به آن سرویست (cervicitis) گفته می شود، نوعی بیماری مربوط به اندام تناسلی زنان است. این عارضه در برخی موارد علائمی ایجاد نمی کند، با این حال افراد مبتلا ممکن است علائمی همچون خونریزی، درد در هنگام مقاربت جنسی و ترشحات غیر طبیعی واژن را گزارش کنند. این بیماری ممکن است بطورت حاد در اثر ایجاد عفونت و یا بصورت مزمن بروز کند. عفونت دهانه رحم اغلب باعث ایجاد قرمزی و ملتهب شدن سرویکس می شود و ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. در این بخش از مقالات به بررسی جامع این عارضه خواهیم پرداخت.

سرویست از جمله بیماری های مربوط به زنان است که بسیار شایع بوده و نیمی از افراد بالغ به آن مبتلا هستند.

علائم و نشانه ها

• ترشحات غیر طبیعی واژن با بوی نا مطبوع و رنگ غیر عادی ( زرد، سفید یا خاکستری )
  • خونریزی غیر منتظره و خفیف در ناحیه واژن
  • درد در هنگام مقاربت جنسی واژینال
  • تکرر ادرار دردناک
  • خونریزی واژینال بعد از مقاربت که با دوره قاعدگی مرتبط نیست
  • افزایش تحریک پذیری واژن
  • احساس فشار در لگن

در صورت مشاهده هریک از علائم ذکر شده لازم است حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و برای دریافت مراقبت های پزشکی اقدام کنید. لازم به ذکر است برخی از افراد عفونت دهانه رحم را بدون وجود علائم تجربه می کنند، از این رو، معاینات منظم زنان برای تشخیص و پیشگیری به موقع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علت و دلایل ایجاد عفونت دهانه رحم

علت بروز سرویسیت یا عفونت دهانه رحم

عوارض و خطرات

چگونه تشخیص داده می شود ؟

تشخیص سرویسیت یا عفونت دهانه رحم

علائم عفونت دهانه رحم اغلب از طریق معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان قابل مشاهده است. طی معاینه فیزیک علائمی همچون قرمزی ، التهاب و خونریزی در ناحیه واژن بررسی می شود. با این حال، در برخی مواقع ممکن است پزشک تست پاپ اسمیر را جهت بررسی نابهنجاری های دهانه رحم توصیه کند. علاوه بر این، در صورت صلاحدید، ممکن است نمونه برداری از ترشحات واژن در جهت آزمایش عفونت هایی همچون کلامیدیا، سوزاک ، تریکومونیازیس و واژینوز باکتریایی انجام شود.

درمان عفونت دهانه رحم

التهاب و عفونت دهانه رحم در اغلب مواقع از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها در جهت از بین بردن عفونت موثر واقع می شود. با این، در صورتی که این عارضه در نتیجه واکنش آلرژیک ایجاد شده باشد، نیازی به درمان خاصی نیست و در صورت کنارگذاشتن ماده حساسیت زا خود به خود بهبود خواهید یافت.

در صورت ابتلا به سرویست مقاربتی، لازم است و شما پارنترتان تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرید. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مقاربتی همچون سوزاک ، کلامیدیا و عفونت های باکتریای تجویز می شود.

درمان های خانگی

در صورتی که بیماری بصورت حاد ایجاد شده باشد بهترین گزینه درمان مصرف داروها تحت نظر پزشک است. با این حال در موارد خفیف می توان از درمان های طبیعی و خانگی برای تخفیف علائم استفاده کرد. درمان های خانگی موثر عبارتند از:

پیشگیری از ابتلا

اگرچه در برخی موارد، ابتلا به این عارضه اجتناب ناپذیر است، اما با انجام برخی اقدامات از جمله انجام رابطه جنسی ایمن می توان از بروز آن جلوگیری کرد. برخی از اقدامات پیشگیری کننده عبارتنداز:

• اجتناب از محرک هایی همچون دیافراگم ضد بارداری، تامپون، صابون های معطر و مواد شوینده اسیدی
  • رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از کاندوم در حین مقاربت جنسی
  • پوشین لباس های زیر نخی گشاد و با کیفیت

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرویست هستند؟

افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر و روابط جنسی محافظت نشده دارند، بیشترین آسیب پذیری را در برابر این بیماری دارند. برقراری رابطه جنسی با چندین شریک جنسی و با افرادی که دارای سابقه بیماری های مقاربتی ( STI ) هستند، احتمال بروز این اختلال را افزایش می دهد. لازم به ذکر است، عفونت دهانه رحم فقط به واسطه رابطه جنسی ایجاد نمی شود، بلکه عواملی همچون استفاده از تامپون، دوش واژینال و دیافراگم ضدبارداری و هر عاملی که موجب تحریک سرویکس شود در ایجاد این عارضه نقش دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم ؟

زمان مراجعه به پزشک در بیماری سرویسیت یا عفونت دهانه رحم

در صورت مشاهده علائم غیر عادی همچون ترشحات غیرعادی و رابطه جنسی دردناک به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. علاوه بر این، این بیماری در برخی از افراد بدون علائم ایجاد می شود، از این رو لازم است بطور منظم تحت معاینه پزشک متخصص قرار بگیرید.

خیر. اندومتریوز نوعی عارضه است که باعث رشد بافت پوشاننده رحم در خارج از آن می شود. هیچ مدرکی دال بر تاکید وجود رابطه بین آندومتریوز و و سرویست وجود ندارد.

نه همیشه. با این حال برخی از افراد مبتلا به عفونت سرویکس، خونریزی بین دوره های قاعدگی را گزارش می دهند.

حدودا بعد از شروع مصرف داروهای تجویز شده به مدت 2 هفته تا بهبودی کامل زمان نیاز دارید.

در برخی موارد بله ، عفونت و التهاب ناشی از کلامیدیا و سوزاک در صورتی که به لوله های فالوپ و دیواره رحم راه پیدا کند می تواند باعث نابهنجاری در دستگاه تولید مثل شود. ابتلا به بیماری التهابی لگن که ممکن است در اثر التهاب سرویکس ایجاد شود در ایجاد ناباروری نقش دارد.

تماس با باکتری های همچون استافیلوکوک و استرپتوکوک می تواند منجر به ایجاد التهاب و عفونت در سرویکس شوند.

بله. عفونت ممکن است از طریق مقاربت به همسر شما منتقل شود. بنابراین در صورت دریافت این تشخیص، لازم است تا زمان بهبودی از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.

خیر، این بیماری همیشه به دلیل بیماری های مقاربتی ایجاد نمی شود. در برخی مواقع ممکن است عارضه در اثر عواملی همچون آلرژی ، آسیب و تروما و عدم تعادل باکتریایی ایجاد شود.