لابیاپلاستی در دختران باکره

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

عمل جراحی لابیاپلاستی برای کوچکتر کردن اندازه لبه های کوچک واژن و یا لبه های بزرگ واژن انجام می شود و تاثیر قابل توجهی بر احساس راحتی فیزیکی و احساسی بسیاری از زنان می گذارد. لابیاپلاستی ممکن است به جوان سازی لابیال یا لبه ها نیز شناخته شود اما با جوان سازی واژن کاملا متفاوت است.

لبه های واژن از زاویه روبرو

شکل- لبه های واژن از زاویه روبرو (تصویر بالا) و پهلو (تصویر پایین)

آیا عمل لابیاپلاستی در دختران باکره باعث آسیب به بکارت نمی شود؟

از آنجایی که پرده بکارت در داخل واژن قرار دارد، لابیاپلاستی هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند. از آنجایی که لابیاپلاستی هیچ ارتباطی با پرده بکارت ندارد دختران باکره هم میتوانند بدون صدمه دیدن بکارت خود این جراحی را انجام بدهند.

چرا زنان یا دختران باکره نیاز به عمل لابیاپلاستی پیدا می کنند؟

این عمل جراحی برای کاهش اندازه های لبه های کوچک واژن (نوار بافتی که در دو طرف واژن قرار دارند و در کلیتوریس به هم می رسند) انجام می شود. دلیل انجام این عمل ممکن است زیبایی باشد و یا به دلیل ایجاد ناراحتی (به دلیل تا شدن یا ساییده شدن به لباس) به خصوص در حین ورزش، فعالیت بدنی و رابطه جنسی این کار صورت بگیرد.

همچنین بخوانید : درمان تنگی واژن و دخول دردناک

بهترین سن برای انجام لابیاپلاستی

لابیاپلاستی در چه افرادی مناسب است؟

کسانی که لبه های واژن شان بزرگ است به طوری که باعث ایجاد ناراحتی یا اذیت در آنها می شود می توانند این عمل جراحی را انجام بدهند. انجام لابیاپلاستی در افراد زیر انجام می شود:

  • حداقل سن 18 سال
  • ناراحتی و اذیت شدن هنگام نشستن، ورزش کردن یا رابطه جنسی
  • کمبود اعتماد به نفس به دلیل بزرگی لبه های واژن یا بدشکلی آنها
  • پاره شدن لبه های واژن به دلیل زایمان

انواع روش های لابیاپلاستی چیست؟

دو روش برای انجام لابیاپلاستی وجود دارد:

انواع روش های عمل لابیاپلاستی در دختران باکره

شکل- در تصویر بالا تکنیک برش لبه (تریم) در سمت چپ و تکنیک گوه ای در سمت راست نشان داده شده است.

   1. لابیاپلاستی با تکنیک برش لبه (تریم Trim)

در این روش که هنوز متداولترین روش انجام لابیاپلاستی است، برشی در حاشیه خارجی لبه داخلی واژن ایجاد می شود و این بخش برداشته می شود و با این کار، لبه های داخلی واژن با لبه های بیرونی واژن تراز می شوند. یکی از فواید این تکنیک این است که بخش تیره تر لبه واژن برداشته می شود. در بسیاری از زنان برداشتن بخش تیره تر واژن یکی از دلایل انجام لابیاپلاستی است که باعث زیبایی بیشتر این ناحیه می شود.

متداولترین ایراد این تکنیک در این است که اگر در حین عمل دقت زیادی به خرج داده نشود محدوده گذار در کلیتوریس (جایی که لبه راست و چپ واژن به هم می رسند) اغلب به شکل مناسبی در نمی آید.

   2. لابیاپلاستی با تکنیک گوه ای

تکنیک گوه ای یک روش جایگزین تکنیک برش لبه است و در طی آن یک گوه V شکل از لبه های واژن برداشته می شود و سپس بخش باقی مانده به هم با بخیه وصل می شوند. اگر چه تکنیک گوه ای باعث می شود مشکل اتصال لبه ها در کلیتوریس حل شود اما معمولا بخش تیره تر لبه های واژن باقی می ماند که برای برخی زنان خوشایند نیست.

اقدامات قبل از انجام لابیاپلاستی

آیا لابیاپلاستی در دختران مشکل جنسی ایجاد نمی کند؟

بسیاری از دختران نگران تغییر حساسیت واژن یا ناحیه تناسلی پس از لابیاپلاستی هستند. خوشبختانه لابیاپلاستی عملی نسبتا ساده و موثر است و احساس واژن و ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در این عمل بافت آویزان لبه های واژن برداشته می شود تا ظاهری زیباتر پیدا کند یا دیگر باعث اذیت شدن فرد هنگام نشستن یا ورزش کردن نباشد و اصطکاک ایجاد نکند.

اطلاعات بیشتر درباره انواع عمل زیبایی واژن

درست است که طی این جراحی اندازه لبه های واژن کوچکتر می شود اما کلیتوریس در شرایط برجسته تر و نمایانتر می شود بنابراین به تحریک کمتری نیاز دارد تا فرد برانگیخته شود. با این حال انتخاب جراح باتجربه و ماهر به شما اطمینان بیشتری می دهد که عمل به درستی انجام می شود و بیش از حد لبه ها کوچک نمی شوند و جای زخمی (اسکار) در اطراف کلیتوریس باقی نمی ماند.

مراقبت پس از عمل لابیاپلاستی در دختران

نکات مهم در مراقبت پس از عمل لابیاپلاستی در دختران باکره چیست؟

مراقبتهای پس از لابیاپلاستی در همه افرادی که این عمل را انجام داده اند مشابه بوده و به صورت زیر است:

  • محل برش را تمیز نگه دارید. روز پس از جراحی میتوانید دوش بگیرید. توصیه می شود محل برش را با ملایمت با آب و صابون بشویید. این کار را در دو هفته اول انجام بدهید.
  • پس از شستن محل زخم، آن را خشک کنید. اگر جراح پمادی به شما توصیه کرده است آن را استفاده کنید. اگر کمی خونریزی در اوایل دوره بهبودی داشتید، نگران نشوید. این کاملا طبیعی است و ممکن است در چند روز اول اتفاق بیفتد.
  • تا یک ماه فعالیت بدنی خود را کم کنید. از انجام ورزش یا فعالیتهای بدنی شدید یا بلند کردن اجسامی با وزن بیشتر از 2.5 کیلوگرم خودداری کنید. محدود کردن فعالیتهای بدنی، احتمال خونریزی و ورم کردن محل جراحی را کاهش می دهد.
  • در روزهای اول، در صورتی که به مدت طولانی یا حتی کوتاه بایستید، لبه های واژن بیشتر ورم می کنند. پیاده روی طولانی باعث ساییده شدن و افزایش اصطکاک لبه های واژن می شود. در 48 ساعت اول پس از عمل، کمپرس سرد روی محل عمل (در حالت خوابیده) بگذارید. داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

تاثیر بارداری و زایمان بر لبه های واژن چگونه است؟

بدن زنان در دوران بارداری هورمونهای زیادی تولید می کند که باعث می شود در ماههای آخر بارداری لبه های واژن کمی رشد کنند. اگر این تغییر شدید باشد، ممکن است کسانی که پیشتر جراحی لابیاپلاستی انجام داده اند نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشند. با این حال این اتفاق بسیار نامتداول است و معمولا لبه های بیرونی بیشتر کشیده می شوند نه لبه های داخلی و گاهی این بخش از ناحیه تناسلی به حالت پیش از زایمان کامل برنمی گردد. اگر سن متقاضی کمتر از 18 سال باشد، نیاز به امضا و رضایت پدر در بیمارستان دارد اما افراد بالای 18 سال، چه متاهل و چه مجرد، نیازی به امضا و رضایت کسی ندارند.

هر آنچه که نیاز است درباره انواع زایمان و مراقبت های بارداری بدانید.

لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

این عمل جراحی یک تا یک و نیم ساعت زمان می برد (بسته به شرایط). ممکن است این جراحی تحت بیهوشی انجام نشود و فقط با بی حسی صورت بگیرد، در این صورت نیازی به بستری شدن نیست و ظرف چند ساعت پس از عمل به خانه می روید.

سوالات متدوال

1. آیا زنان برای انجام لابیاپلاستی نیاز به اجازه همسر یا پدر دارند؟

خیر. زنان برای انجام عمل زیبایی نیاز به اذن شوهر ندارند.

2. آیا همراه با لابیاپلاستی میتوانم تزریق ژل به واژن هم انجام بدهم؟

بله. لابیاپلاستی و تنگ کردن واژن و انواع تزریقهای ناحیه واژن را میتوان همزمان انجام داد.

3. تا چه مدت پس از لابیاپلاستی نمیتوانم کار کنم؟

پس از عمل نباید به بدن خود فشار بیاورید چرا که فعالیت زیاد یا برگشتن زود هنگام به سر کار ممکن است باعث افزایش تورم و خطر بروز عوارض پس از عمل می شود. به طور کلی معمولا سه چهار روز مرخصی کفایت می کند و پس از آن میتوانید به سر کار بروید.

4. آیا پس از لابیاپلاستی ممکن است لبه های واژن دوباره رشد کنند و بزرگ شوند؟

خیر چنین نیست. بافت اضافی که از لبه های واژن برداشته می شوند دیگر رشد نمی کنند و نتیجه لابیاپلاستی ماندگار خواهد بود.

5. آیا انجام لابیاپلاستی در دختران زیر 18 سال امکان پذیر است؟

به طور کلی چنین کاری توصیه نمی شود و در دختران زیر 18 سال این عمل زیبایی انجام نمی گیرد مگر این که بدشکلی قابل توجهی در لبه های واژن وجود داشته باشد. در این موارد تصمیم با پزشک است.

6. آیا دخترانی که عمل لابیاپلاستی کرده اند در آینده میتوانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

بله. همانطور که گفته شد لابیاپلاستی ارتباطی با خود واژن ندارد و هیچ تغییری در آن نمی دهد.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

دسته بندی ها :

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب