تشخیص و درمان خشکی و سوزش واژن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

رابطه زناشویی بخش مهمی از زندگی زناشویی را تشکیل می دهد و عوامل مختلفی می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش سن، ترشح هورمون های جنسی کاهش پیدا می کند و این موضوع می تواند کیفیت رابطه زوج ها را تحت تاثیر قرار دهد. استروژن یکی از انواع هورمون های جنسی زنانه است که با افزایش سن میزان ترشح آن کاهش می یابد. به دنبال این موضوع، زنان دچار خشکی و سوزش واژن می شوند و هنگام مقاربت جنسی درد و ناراحتی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند. اما جای نگرانی نیست این بیماری به راحتی قابل درمان است. برای دریافت اطلاعات جامع درباره شیوه های درمانی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خشکی و سوزش واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص خشکی و سوزش واژن

اصلی ترین روش تشخیص ، از طریق معاینه و شرح حال پزشکی بیمار است. پزشک با معاینه لگنی و پرسیدن علائم شما به تشخیص صحیح دست می یابد. اما در برخی موارد ممکن است برای تشخیص دقیق از روش های دیگری همچون : تست پاپ اسمیر، آزمایش ادرار، بررسی هورمون ها و سونوگرافی استفاده شود.

درمان خشکی واژن

پزشکان روش های متفاوتی برای درمان خشکی و سوزش واژن به کار می برند، اما انتخاب نوع درمان بر اساس علائم و شدت عارضه خواهد بود. برخی از بهترین روش های درمانی به شرح زیر است :

روان کننده ها اولین روش درمانی برای این بیماری هستند این مواد با افزایش رطوبت واژن، خشکی آن را رفع می کنند و باعث کاهش درد هنگام رابطه جنسی می شوند. روان کننده ها بصورت واژینال و موضعی استفاده می شوند و در انواع مختلفی موجود هستند که در داروخانه ها یافت می شوند. این مواد روی آلت تناسلی مالیده می شوند و در صورت نیاز حین رابطه جنسی می توان مجدد از آن ها استفاده کرد. این مواد عوارض جانبی قابل ملاحظه ای ندارند، اما در برخی افراد ممکن است موجب حساسیت و احساس سوزش و خارش شود.

لوبریکانت ها در 3 نوع هستند که عبارتند از :

نکته : با وجود اثربخشی بالای استفاده از روان کننده ها در کاهش خشکی و سوزش واژن، این نوع درمان ها بصورت موقت موثر واقع می شوند و با قطع مصرف ممکن است علائم بیماری دوباره بازگردد. درمان قطعی فقط در صورتی است که تخمدان ها به حالت نرمال بازگردند و دوباره استروژن بیشتری تولید کنند.

پیشتر اشاره کردیم که علت اصلی خشکی و سوزش واژن، کاهش استروژن است. در نتیجه برای درمان این بیماری لازم است سطح این هورمون افزایش پیدا کند. هورمون درمانی از موثرترین روش های درمان این بیماری است که از طریق افزایش ترشح استروژن ،علائم این بیماری را به بهترین شکل بهبود می بخشد. این روش درمانی با بازگرداندن تعادل اسیدی ، باعث بازگشت حالت ارتجاعی و رطوبت واژن می شود و معمولا در 2 نوع  قرص خوراکی یا بصورت واژینال و موضعی مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته : هورمون درمانی استروژن حتما باید با تجویز پزشک انجام شود. همچنین این روش درمانی در برخی موارد با عوارضی همچون درد و خونریزی همراه است. به علاوه، این روش برای افراد مبتلا به آندومتریوز ، سرطان ، زنان باردار و شیرده ممنوع است.

با وجود اینکه استروژن درمانی در بین سایر روش های درمانی دارای کمترین عوارض جانبی است، اما ممکن است در دوزهای بالا با عوارضی همراه باشند که شایع ترین آن ها عباتند از:

  • افزایش احتمال لخته شدن خون
  • خطر ابتلا به سرطان پستان
  • افزایش خطر بروز حمله قلبی
انواع درمان خشکی و سوزش واژن با استروژن

رایج ترین روش های درمانی از طریق استروژن به شرح زیر است :

این نوع از دارو با استفاده از اپلیکاتور در داخل واژن استفاده می شود و از این طریق سطح استروژن به مقدار دوز مناسبی افزایش می یابد و خشکی و سوزش در ناحیه واژن را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. در ابتدای شروع درمان لازم است این کرم ها به مدت 2 هفته روزانه استفاده شوند و به تدریج دوز آن ها کاهش یابد. با وجود اثربخشی بالای این روش درمانی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

این نوع از درمان شامل قرار دادن یک قرص حاوی هورمون استروژن در واژن است و دارو از طریق اپلیکاتور در واژن قرار داده می شود. این کپسول دوز پایینی از استروژن را در بافت واژن آزاد می کند و به هیدراته شدن آن کمک می کند. این روش نیز در ابتدا روزانه استفاده می شود و به تدریج میزان استفاده کاهش یافته و هفته ای یکبار مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که در استفاده از اپلیکاتور مشکل دارند و به دلایلی نمی توانند یا نمی خواهند از روش های واژینال استفاده کنند، می توانند سایر روش های درمانی را امتحان کنند.

در این روش پزشک یک حلقه نرم و انعطاف پذیر را وارد واژن می کند. این حلقه بطور پیوسته مقدار کمی استروژن در واژن آزاد می کند و هر 3 ماه یکبار باید تعویض گردد. این حلقه در طی این سه ماه بصورت دائمی در واژن باقی می ماند و نیازی نیست هنگام حمام، مقاربت و پریود آن را جابجا کنید.

نوع دیگری از حلقه واژینال وجود دارد که برای درمان گرگرفتگی زنان یائسه کاربرد دارد. برای انتخاب مناسب ترین روش درمان لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

خشکی و سوزش واژن در دوران یائسگی بسیار رایج است و درمان با پراسترون موثر است. این دارو به شکل شیاف است و روزی یک بار در داخل واژن قرار داده می شود. این روش درمانی به دلیل استفاده راحت تر برای بیماران رایج تر از روش های واژینال است.

یکی دیگر از داروهای تجویزی برای درمان این بیماری، اسپمیفن است که ساختار مشابه با استروژن دارد و به شکل قرص تهیه می شود. اسپمیفن عملکرد مشابه با استروژن درمانی دارد و برای افرادی که ترجیح می دهند از روش های واژینال استفاده نکنند گزینه مناسبی است. این روش درمانی با عوارضی همراه است که عبارتند:

  • افزایش احتمال خطر لخته شدن خون
  • گرگرفتگی
  • خطر ابتلا به سرطان رحم

استفاده از تزریق گاز دی اکسید کربن در زیر پوست، به درمان خشکی و سوزش واژن کمک می کند. از طریق این روش، دی اکسید کربن به ناحیه تناسلی تزریق شده و ناحیه مورد نظر را با کاهش اکسیژن مواجه می کند. همین امر باعث افزایش جریان خون در واژن و کاهش خشکی آن می شود. این روش درمانی از تاثیر گذاری بالایی برخوردار است و برای بسیاری از بیماران رضایت بخش بوده است.

از آنجایی که داشتن روابط جنسی به حفظ سلامت واژن کمک می کند، یکی از راه های درمانی، داشتن رابطه جنسی منظم است. البته افراد مبتلا به این عارضه هنگام مقاربت جنسی درد آزاردهنده ای را تجربه می کنند. این افراد با استفاده از روان کننده های واژینال می توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

بهترین و سریع تریع ترین روش درمان خشکی و سوزش واژن، لیزر درمانی است. این روش درمانی روشی کم تهاجم با حداقل عوارض ممکن است که علاوه بر درمان خشکی واژن، باعث جوانسازی واژن نیز می شود. لیزر درمانی از طریق تولید گرما در بافت واژن باعث تحریک تولید کلاژن و ترشح استروژن می شود و از این طریق بافت واژن را ترمیم می کند. برای درمان این عارضه 3 جلسه لیزر درمانی با فاصله 4 هفته ای موثر است و تا چند سال نیازی به تکرار درمان نیست.

هزینه درمان خشکی واژن

همانطور که اشاره کردیم روش های متفاوتی برای درمان خشکی واژن وجود دارد. هریک از روش های درمانی ذکر شده هزینه متفاوتی دارند. علاوه بر این، شدت عارضه، نوع درمان و طول درمان در محاسبه هزینه درمان دخیل هستند. کلینیک های مختلف نیز ممکن است با توجه به امکانات و تجهیزات پزشکی و دستمزد پزشک متخصص، هزینه متفاوتی برای ارائه خدمات دریافت کنند.

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

دسته بندی ها :

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر مهدی نیا
مدیر
27 روز قبل
پاسخ به  سارا

سلام وقتتون بخیر
در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

رفع تیرگی واژن
جراحی زیبایی زنان توسط متخصص زنان در شهریار
درمان بی اختیاری ادرار در شهریار

جهت مشاوره و ارتباط فرم را پر کنید.

ما با شما تماس می گیریم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب